DOX en fABULEUS

Alleen de grootste nabijheid

zaterdag 8 oktober 2016 / 16:00 uur
geen pauze / 17:05 uur einde
Toneelacademie Maastricht
Genre: Dans

>
<
clara hermans
© CLARA HERMANS

  koop tickets » 

 € 16,00 / >

 

Het gekronkel in de liefde is de motor van Alleen de grootste nabijheid. Acht jongeren, tussen de 14 en 21 jaar, proberen vat te krijgen op Goethes roman Die Wahlverwandtschaften uit 1809.

 

Wat begint als een spannend liefdesexperiment, ontwikkelt zich tot een explosief mengsel van verwachtingen en jaloezie. Choreograaf Ryan Djojokarso en theatermaker Bram Jansen spelen met de ogenschijnlijke tegenstelling tussen woord en dans en creëren zo een onverwachte schoonheid.

 

‘Het herinnert je aan de eigen adolescentie en alle bijbehorende “eerste keren”; van een onbeholpen eerste zoen tot het moment waarop je je eigen leven voor het eerst herkent in een boek.’ - De redactie

 

Festivalfocus: Het woord & dans


Concept en creatie Ryan Djojokarso, Bram Jansen

Dans en spel Misha Demoustier, Zoë Demoustier, Rune Leysen, Nathaniel Jordan, Ella Nilis, Rens Van Hoogdalem, Hanne Waerzeggers en Farrakhan Warrington

Tekst naar o.a. J.W. Goethe en R. Safranski

Dramaturgie Peter Anthonissen

Feedback Moos van den Broek

Geluidsontwerp Jorg Schellekens

Decor en kostuums Karel van Laere

Lichtontwerp Joris De Bolle

Productie fABULEUS & DOX

Coproductie STUK       

 

BIOGRAFIE

fABULEUS is een uniek productiehuis voor dans en theater. Centraal staat de ontwikkeling van jong artistiek talent in samenwerking met meer ervaren makers. fABULEUS biedt professionele kansen vóór, tijdens en na een opleiding en probeert zoveel mogelijk aandacht te hebben voor het traject dat mensen in die tijd afleggen. De uitdagende creaties worden gepresenteerd aan een ruim publiek, met speciale aandacht voor jongeren en kinderen. fABULEUS werkt en repeteert in het Leuvense kunstenhuis OPEK en presenteert daar zijn theaterproducties. De dansproducties van fABULEUS staan vanaf dit seizoen in STUK, waar het huisgezelschap is voor de Werking Jong Publiek. Alleen de grootste nabijheid is de eerste creatie binnen die nieuwe samenwerking. Daarnaast spelen de voorstellingen van fABULEUS in heel Vlaanderen en ook internationaal.

 

DOX is een dynamisch Utrechts gezelschap van zelfstandige en veelzijdige kunstenaars, die hun kennis overdragen aan een nieuwe generatie. DOX is de plek waar gewerkt en getoond wordt, waar het bruist van nieuwe ideeën en waar nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan. Binnen DOX zijn de begrippen talentontwikkeling, productie en outreach (educatie) onlosmakelijk met elkaar verbonden. DOX neemt jongeren stapsgewijs mee in de interdisciplinaire podiumkunstwereld en wil hen opleiden tot sterke individuen die ergens voor staan. Anderzijds is de leefwereld van jongeren een belangrijke inspiratiebron bij het maken van voorstellingen. Jongeren werken met kunstenaars uit verschillende disciplines en ontwikkelen zich tot performers, docenten en professionele makers.

 

Ryan Djojokarso (Paramaribo, Suriname, 1983), concept en creatie, begon te dansen toen hij twintig was. Na zijn afstuderen aan de Rotterdamse Dansacademie/ Codarts, werkte hij met diverse choreografen onder wie Sassan Saghar Yaghmai & Hildegard Draaijer, Itzik Galili, Liat Waysbort, Keren Levi, Ugo Dehaes, Itamar Serussi, Tabea Martin, Erik Kaiel en Cie 7273. In 2012 begon hij voorstellingen te maken samen met theaterregisseur Bram Jansen. Samen maakten ze onder andere de jongerenvoorstellingen The XS-Society en Tanz ist auch Sport voor DOX, en een solo voor het project Quatre Mains van de Gentse Kopergietery, Giacometti voor het Konzert Theater Bern, en SPEED en Nomophobia voor Korzo in Den Haag. In eigen beheer creëerden ze Balts. Deze voorstelling kreeg de Kritikerpreis in Hannover, de Best Dancer Award in Kopenhagen en de eerste Berner Tanzpreis.

 

Bram Jansen (Huissen, Nederland, 1978), concept en creatie, studeerde in 2012 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Met Kijken naar Julie (naar August Strindberg), zijn afstudeervoorstelling, werd hij in 2013 uitgenodigd voor Europese afstudeerfestivals als Premières in Karlsruhe en Fast Forward in Braunschweig, alsook voor festivals in Sint-Petersburg en het Roemeense Timisoara. In Sint-Petersburg won hij met deze productie de Breakthrough Award op het Baltic House Festival. Na afstuderen ensceneerde hij onder andere de Oresteia van Aischylos bij Toneelgroep Maastricht. Voor zijn regiedebuut in Duitsland bracht hij Arthur Schnitzlers Anatol op de planken bij Theater Oberhausen, een voorstelling waarvoor hij de Oberhausener Theaterpreis 2014 ontving. Het project Transit Zürich bracht hem in voorjaar 2014 naar het Schauspielhaus in Zürich, waar hij Daniel Mezgers Ich und Tina presenteerde in Schiffbau. In najaar 2014 regisseerde hij Heinrich von Kleists Das Kätchen von Heilbronn bij Theater Oberhausen. Met choreograaf Ryan Djojokarso heeft Bram Jansen aan verschillende producties samengewerkt, waaronder Balts, dat de eerste Berner Tanzpreis won in 2014, The XS-Society en Tanz ist auch Sport bij DOX, SPEED voor Korzo in Den Haag en Giacometti voor het Konzert Theater Bern. Dit seizoen regisseert hij Einige Nachrichten an das All voor Schauspielhaus Zürich