Michiel de Regt, Iván Pérez / Toneelschuur Producties, Korzo

Wachten op de Barbaren

zondag 9 oktober 2016 / 14:45 uur
geen pauze / 16:15 uur einde
Bordenhal
Genre: Dans

>
<
sanne peper
© SANNE PEPER

  koop tickets » 

 € 20,00 / >

 

Wachten op de Barbaren is een bijzondere combinatie van dans en teksttoneel. Choreograaf Iván Pérez en regisseur Michiel de Regt maakten een bewerking van het gelijknamige boek van Zuid-Afrikaanse schrijver J.M. Coetzee.

 

Het verhaal lijkt actueler dan ooit. Na jaren van weinig ophef voor de Magistraat aan de grenspost, staan de barbaren aan de grens van het rijk. Plotseling is politiek niet alleen voor de hoofdstad meer.

 

‘De sensuele en minimalistische bewegingstaal van Pérez zorgt voor een subtiel contrast met het theaterspel van de Magistraat.’ - De redactie

 

Festivalfocus: Het woord & dans

 


Wachten op de barbaren is een coproductie van Toneelschuur Producties en Korzo producties

 

Met Jan Paul Buijs, Inés Belda Nácher, Majon van der Schot, Orla McCarthy, tekst: J.M. Coetzee

Regie Michiel de Regt

Choreografie Iván Pérez

Dramaturgie Janine Brogt

Geluidsontwerp Wilko Sterke

Decor Janne Sterke

Kostuums Jorine van Beek

Licht Bernie van Velzen

productie, techniek & publiciteit Toneelschuur producties

 

 

BIOGRAFIE

Michiel de Regt (1980) studeerde in 2007 af aan de opleiding Theatermaker van ArtEZ Arnhem. Zijn afstudeervoorstelling, de monoloog Pontiac Hotel, werd bekroond met de Ton Lutz Prijs 2007. Zijn eerste voorstelling bij Toneelschuur Producties, Mac, werd genomineerd voor de BNGprijs en ging op tournee in de serie Blind Date, nieuwe theatermakers on tour. Na MAC volgde in 2010 Onder Controle. In 2012 regisseerde hij Antigone, waarover NRC Handelsblad schreef: “Michiel de Regt levert met Antigone zijn meesterproef af.” (****) en de Volkskrant: “Wie dacht dat theater als kunstvorm dood is, moet eens gaan kijken” (****). In 2013 koos Michiel opnieuw voor een hedendaagse bewerking van een Griekse tragedie met Wreed en Teder van Martin Crimp, naar Vrouwen van Trachis van Sofokles. “Alles klopt bij indrukwekkend Wreed en Teder." (Haarlems Dagblad) en "Alejandra Theus als Amelia is adembenemend. Zij ís Wreed en Teder. Meesterlijk.” (Trouw ****) Alejandra Theus werd voor haar rol genomineerd voor de Theo d’Or 2014. In seizoen 2015-2016 maakt Michiel de Regt Wachten op de Barbaren, een bewerking van het gelijknamige boek van J.M. Coetzee. Naast zijn werk voor Toneelschuur Producties regisseert hij ook bij o.a. Orkater (Op de bodem, 237 redenen voor seks ) en diverse freelance regies zoals The Broken Circle Breakdown featuring the cover-ups of Alabama (met o.a. Daniel Boissevain en Ricky Koole) en voor o.a. De Gebroeders Fretz, Ruben Nicolai en Rene van Meurs. Ook is hij als docent verbonden aan de Toneelschool.

 

De Spaanse choreograaf Iván Pérez werkt vanuit Den Haag. Hij danste bij Nederlands Dans Theater (NDT) en IT Dansa en behaalde zijn graad in Choreografie en Dramaturgie aan de Universidad Rey Juan Carlos in Madrid. Als danser sprong hij in het oog van publiek en jury’s. Hij won de prijs voor ‘Best Interpretation’ tijdens de ‘International Choreography Competition’ New York-Burgos, en werd genomineerd voor de ‘Zwaan beste danser’ voor zijn rol in Indigo Rose van Jiří Kylián (2006). In 2002 begon Iván met het creëren van zijn eerste choreografieën waarmee hij direct in de prijzen viel. Bij NDT kreeg hij de mogelijkheid om zijn choreografietalent verder te ontwikkelen. Hij deed dat zes jaar op rij als deelnemer aan de workshop Switch. Vanwege zijn bewezen aanleg als dansmaker werd hij twee keer gevraagd voor het talentenproject UpComing Choreographers (2008 en 2010) en maakte hij een stuk voor het repertoire van NDT 2. Sinds 2011 wijdt Iván zich volledig aan zijn carrière als choreograaf. Opmerkelijk genoeg liet hij al in 2003, nog voordat hij bij NDT begon, een korte choreografie in Korzo in première gaan tijdens Voorjaarsontwaken. In 2009 volgde een tweede première in Korzo tijdens de serie Dancing by Daylight. Het duet Kick the Bucket maakte hij voor Here We Live and Now 2011 en werd geselecteerd voor de tournee van DansClick 14. In 2013 ging het stuk Hide And Seek in première tijdens het CaDance Festival. Het werd een van de grote verrassingen van het festival en toert nog steeds (inter)nationaal. Tijdens CaDance 2015 presenteert Iván een bewerking van Attention, the doors are closing! dat hij maakte voor Ballet Moscow. Exhausting Space, zoals het stuk nu heet, gaat op tournee in Nederland in het voorjaar van 2016. Naast zijn werk als choreograaf bij Korzo, maakte Iván met succes stukken voor internationale gezelschappen zoals Compañía Nacional de Danza, Ballet Moscow, Balletboyz, River North Dance Chicago en het Nationale Ballet van Cuba. Recentelijk ging zijn stuk Young Men voor de Balletboyz in première in het prestigieuze Sadler’s Wells in Londen. Dance Forum Taipei heeft hem tevens uitgenodigd om een nieuw werk te maken dat dit najaar in première zal gaan in het National Theatre Taipei.