Diabolus in musica

Voor de paus in Avignon - Vroege meerstemmigheid

woensdag 10 mei 2017 / 20:30 uur
Keizerzaal (St. Servaas Basiliek)
Genre: Muziek en Opera

>
<
benjamin dubuis
© BENJAMIN DUBUIS

Het was aan het hof van de pronkzuchtige tegenpaus Clemens VI in Avignon dat meerstemmige muziek voor het eerst vaste voet aan de grond kreeg in de liturgie.

 

Rome sprak nog in 1322 een ban uit over polyfonie, maar Clemens zag het potentieel. Hij haalde de beste musici naar het pauselijke hof en Avignon groeide uit tot een belangrijk cultureel centrum waar de Ars nova tot bloei kwam. Diabolus in Musica diepte uit Avignonse manuscripten de mooiste motetten op van Philippe De Vitry en tijdgenoten.

 

I.s.m. Organisatie Oude Muziek.

The court of the flamboyant Pope Clement VI in Avignon started off polyphonic music in liturgy.

 

In 1322, Rome banned polyphony, but Clement saw some potential. He invited the best musicians of the court and Avignon became an important cultural centre. This is where the Ars Nova flourished.

 

In collaboration with Organisatie Oude Muziek.

» Lees verder

Zie ook:

» www.oudemuziek.nl

 

Tenor Raphaël Boulay, Branislav Rakic

Bariton Jérémie Arcache, Romain Bockler

Bas-bariton Emmanuel Vistorky

Bas Philippe Roche

Muzikale leiding Antoine Guerber