Gitaarduo Elias/Cordas

Schuberts gitaren en Spaans vuur

zondag 11 maart 2018 / 15:30 uur
1 pauze / 17:20 uur einde
Theater aan het Vrijthof: Ferdinand Duynstee Foyer (Souterrain)
Genre: Muziek en Opera

>
<
m. doomernik
© M. DOOMERNIK
>
<
M. Doomernik
© M. DOOMERNIK
>
<
>
<

Ga mee de diepte in en laat je meevoeren door Schuberts laatste pianosonate, gespeeld op twee bijzondere 19e eeuwse gitaren. Het enorme belang van Schuberts late pianowerken werd pas ruim een eeuw na zijn dood ingezien. Inmiddels rekent men deze compositie tot de meest geniale werken van de westerse klassieke muziek. Het feit dat Schubert gedurende zijn leven meerdere gitaren bezat en ze zelf bespeelde is tot enkele decennia geleden onderbelicht gebleven; men mag stellen dat met Cordas’ bewerking, Schubert en de gitaar voorgoed met elkaar zijn verbonden.

In de tweede helft staan Spaanse stukken van Isaac Albeniz en Manuel de Falla centraal: vurige en passievolle muziek. Zowel Albeniz als De Falla raakten geïnteresseerd in hun eigen wortels, de autochtone Spaanse muziek, waarin de gitaar een centrale rol speelde.In zijn Cantos de Españaen Suite Española laat Albeniz de klankenrijkdom uit verschillende gebieden in Spanje horen. Op zoek naar zijn eigen Spaanse wortels componeerde De Falla El amor brujo als puur Spaans flamenco stuk voor zang, dans en orkest. Ook hiervan mag een versie voor twee gitaren natuurlijk niet ontbreken.

 

Kortom: Spaans temperament en vuur voor twee gitaren!

 

Izhar Elias:

winnaar Nederlandse Muziekprijs, speelde in het Koningsdagconcert 2016:

 

“Bij Izhar Elias is de gitaar orkest en zanger” (NRC)

 

“De kracht van zijn dwingende en heldere subtiliteiten overwon.” (Telegraaf)

 

Fernando Riscado Cordas:


“Fernando Cordas speelt met zo’n gemak, meesterschap en uitdrukkingskracht dat de muziek als nieuw klinkt.”  (Luister Magazine)

 

Get carried away by Schuberts last piano sonate, and now played on two special 19th century guitars.

 

That Schubert owned more guitars than playing them during his lifetime has been neglected for long; with Cordas’ arrangement are Schubert and the guitar hopefully connected for good. A century later, Manuel de Falla, Catalane in Andalusia, composed El amor brujo as a flamenco-divertimento with vocals and dance. Rossini was Italian, but The Barber takes place in Sevilla. 

» Lees verder

Gitaar

Izhar Elias & Fernando Cordas

G. Rossini (1792-1868) / arr. M. Giuliani (1781-1829): Ouverture tot “Il Barbiere di Siviglia”

 

L. van Beethoven (1770-1827) / arr. V. Schuster:

Strijkkwartet opus 18, nummer 5

- Tema con variazioni: Andante cantabile

 

F. Schubert / Arr. F. Cordas:

Piano Sonata no.21, D 960 
- Molto Moderato

- Scherzo, Allegro vivace con delicatezza

 

-pauze-

 

J. Rodrigo (1901-1999): Minuetto Pomposo (uit: Tonadilla) 

I. Albeniz (1860-1909):

– El Puerto

– Mallorca

– Cataluña

– Cordoba 

 

M. de Falla (1876-1946): 
– Danza Española nr.1 (uit: La Vida Breve)

– Canción del fuego fatuo (uit: El amor brujo)

– Danza Del Molinero (uit: El sombrero de tres picos)