Het Nationale Ballet

Ode aan de Meester

zondag 13 mei 2018 / 15:00 uur
14:00 uur inleiding / 2 pauzes / 17:00 uur einde
Theater aan het Vrijthof: Papyruszaal
Genre: Dans

>
<
petrovsky & ramone
© PETROVSKY & RAMONE
>
<
Hans Gerritsen
© HANS GERRITSEN
>
<
Hans Gerritsen
© HANS GERRITSEN
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Hans Gerritsen
© HANS GERRITSEN
>
<
Matthijs Westerveld
© MATTHIJS WESTERVELD
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Hans Gerritsen
© HANS GERRITSEN
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING
>
<
Angela Sterling
© ANGELA STERLING

Geen choreograaf heeft een groter stempel op de Nederlandse dans gedrukt dan Hans van Manen. En al is hij 85, zijn ster rijst nog immer. Onlangs nog namen Marijinski Ballet én Bolsjoi Ballet zijn werk in het repertoire. En ook Ballet de l’Opera National de Paris schaart zich in die rij. Met trots presenteert het Nationale Ballet dan ook zijn vaste choreograaf in Ode aan de meester, Hans van Manen 85.

 

Van Manens kenmerkende helderheid in vorm en structuur kristalliseert in 1992 volledig uit in On the Move: elke lijn, blikrichting, overgang en muzikale frase voelt onontkoombaar.

 

Met 5 Tango’s zette hij in 1977 de ‘tango nuevo’ van Astor Piazzolla op de kaart. De choreografie is een zinderend duet tussen de passie van de tango en de distantie van het ballet.

 

Minstens even iconisch is Sarcasmen uit 1981. Dit geraffineerde en erotische ballet voor twee dansers en een pianist draait om elkaar uitdagen, treiteren zelfs, maar gaat nooit ‘over de top’.

 

Symphonieën der Nederlanden (1987) besluit dit hommageprogramma. Louis Andriessens gelijknamige muziek inspireerde de meesterchoreograaf tot een aanstekelijke interpretatie van Amerikaanse marching bands.

No choreographer has made such a big mark on dance in the Netherlands as Hans van Manen. In this tribute programme Ode to the master, on the occasion of his eighty-fifth birthday, Dutch National Ballet is adding yet another gem by the master to its repertoire.

Hans van Manen may be 85 this summer, but his international fame is still rising. In recent years, both the Mariinsky Ballet and the Bolshoi Ballet have taken his ballets into their repertoire, and the Ballet de l’Opéra National de Paris is also performing his work. Dutch National Ballet is therefore very proud to have Van Manen as one of their resident choreographers and is treating you to four masterly creations in Ode to the master

 

New to our company is On the Move, which Van Manen created for Nederlands Dans Theater in 1992. The master choreographer’s characteristic clarity of form and structure is pared down to the bone here, and every line, glance, transition and musical phrase seems inevitable.

 

Of all the Van Manen ballets, 5 Tangos is probably the one that is performed most often. When he choreographed this piece in 1977, Van Manen introduced Astor Piazzolla’s ‘tango nuevo’ to the Netherlands. Set to five contrasting compositions, the ballet is a sultry duet between the repressed passion of tango with the cool detachment of classical ballet.

 

Just as iconic is Sarcasm, created for Rachel Beaujean and Clint Farha in 1981. This ballet for two dancers and a pianist is about challenging, or even threatening one another. But it is never over the top, as that would detract from the refined chic and eroticism of the choreography.

 

Ode to the master closes with Symphonieën der Nederlanden, created for the opening of Amsterdam Cultural Capital, in 1987. Listening to Louis Andriessen’s stirring music of the same name, Van Manen imagined American marching bands, and interpreted the music in his own refreshing, sometimes contrary, yet always infectious way.

» Lees verder

Recensiequotes:
  • 'Een greep uit 40 jaar Hans van Manen laat zien dat zijn choreografieën nog niets van hun sexy, stoere uitstraling hebben verloren.' De Volkskrant ****
  • 'De patronen mogen nog zo streng zijn, het resultaat is juist uitgelaten en sprankelend.' Het Parool **** 
  • 'Het publiek beloonde Hans van Manen na de prachtvoorstelling 'Ode aan de Meester' met een ruim tien minuten staand ovationeel applaus dat Van Manen op het grote toneel enigszins schuchter in ontvangst nam.' De Telegraaf
  • 'Wervelende hommage aan Hans van Manen.' Theaterkrant *****

Choreografie

Hans van Manen

Muzikale Begeleiding

Het Balletorkest o.l.v. Ermanno Florio