Opera Trionfo

Antigona

vrijdag 21 december 2018 / 19:30 uur
18:30 uur inleiding / 1 pauze / 22:40 uur einde
Theater aan het Vrijthof: Papyruszaal
Genre: Muziek en Opera

>
<
Jorg Landsberg
© JORG LANDSBERG
>
<
>
<
Jorg Landsberg
© JORG LANDSBERG
>
<
Jorg Landsberg
© JORG LANDSBERG
>
<
Jorg Landsberg
© JORG LANDSBERG
>
<
Jorg Landsberg
© JORG LANDSBERG
>
<
Jo?rg Landsberg
© JO?RG LANDSBERG

Opera Trionfo presenteert Antigona, een meeslepende opera van de Italiaanse componist Tomasso Traetta. Niet minder dan 80 solisten, koorleden en orkestmusici werken mee aan deze internationale coproductie met het gerenommeerde Theater Osnabrück. Traetta baseerde zijn opera op de Griekse tragedie Antigone van Sophocles. Het verhaal is verrassend actueel. Een koning probeert wanhopig controle te krijgen over zijn door burgeroorlog verscheurde stad. Hij raakt daarbij in conflict met de fanatieke dochter van zijn zuster. Zijn politieke drijfveren botsen met haar religieuze overtuigingen en idealen. Dit loopt uit op een familiedrama waarin alle betrokkenen worstelen met hun geweten en gevoel.

 

Traette maakte er aangrijpend muziektheater van met monumentale koorscènes, dramatische aria’s en een kleurrijke orkestratie. Zijn muziek herinnert ons aan Mozart en Gluck. Tijdgenoten prezen Antigona als ‘de beste opera uit de achttiende eeuw’. 

 

De regie is van Floris Visser, een van de spraakmakendste jonge operaregisseurs van dit moment. Hij is bejubeld om zijn voorstellingen in binnen- en buitenland, onder andere voor de Nederlandse Reisopera en het Bolshoi Theater in Moskou. Volgend jaar maakt hij zijn debuut bij de Nationale Opera in Amsterdam.

 

Antigona in de pers

“Indringende enscenering … Net als koor en solisten speelt ook het Osnabrücker Symphonieorchester onder leiding van Andreas Hotz op opmerkelijk hoog niveau.”

Theaterkrant, 25 januari 2018

 “De grootste troef is Vissers regie. Met flashbacks (ouverture) en de schim van zoon Polinice (wiens dood de plot ontketent) verleent hij ingenieus diepte aan de complexe onderlinge verhoudingen en aan de vraag welke wetten moeten prevaleren: menselijke of politieke.”

NRC Handelsblad

 

“Regisseur Floris Visser laat er in Antigona een tot in de puntjes doordachte regie op los.”

de Volkskrant

With the opera Antigona, Tommaso Traetta wrote a compelling masterpiece. Based on the Greek tragedy Antigone by Sophocles, the story seems to be surprisingly current. King Creonte tries desperately to controle his by civilian war torn city. He is therefor in conflict with the fanatical daughter of his brother in law, Antigona. Both of her brothers find death while fighting eachother. After that Creonte orders that only one brother may be burried - the other is seen as a traitor and doesn't deserve a grave. Creontes political motives clash with Antigonas religious motives and personal ideals. This ends in a tripping family drama where all involved struggle with their conscience and feelings. The story, about a family being torn by war, seems to be undiminished current. Political motives with religious motives and personal ideals, with fatal consequences. 

 

 

The music of the Italian composer Traetta reminds us of Mozard and Gluck. His contemporaries praised this work as 'the best opera of the eighteenth century'. Antigona exists out of monumental choir scenes, dramatic arias and a colorful orchestration. The story is raw, the music beautiful. 

» Lees verder

Zie ook:

operatrionfo.nl

Opera van Tommaso Traetta

Regie Floris Visser
Dirigent Andreas Hotz

Koor Operakoor van Theater Osnabrück

Muzikale begeleiding Osnabrücker Symphonieorchester
Zang Erika Simons, Lina Liu, Christian Damsgaard, Katarina Morfa, Daniel Wagner, Kevin Ruijters, Kenneth Gérard
Inleiding Len van Schaik

Gezongen in het Italiaans met Nederlandse boventitels