Elias Kwartet

donderdag 7 maart 2019 / 20:30 uur
Sint Janskerk
Genre: Muziek en Opera

>
<
benjamin ealovega
© BENJAMIN EALOVEGA

Het Elias Kwartet, bestaande uit oud-­conservatoriumstudenten van Manchester, is genoemd naar Mendelssohns oratorium Elias, gecomponeerd voor het nabije Birmingham.

 

In Maastricht spelen ze Beethovens op.130 met de oorspronkelijke finale Grosse Fuge, getypeerd als laatste uitbarsting van radeloze energie, of ultiem gevecht met het contrapunt. Britten schreef zijn tweede kwartet bij de 250ste sterfdag van Purcell, zijn levenslange inspiratiebron. Mozarts KV 421 wordt soms ‘geboorteweee?n­kwartet’ genoemd: hij componeerde het met de hoogzwangere, kermende Constanze in de kamer ernaast.

The Elias Quartet, consisting of former Conservatory students from Manchester, is named after Mendelssohn's oratorio Elias, composed for nearby Birmingham.

 

In Maastricht they play Beethoven on stage with the original finale Grosse Fuge, typified as the last outburst of desperate energy, or the ultimate battle with the counterpoint. Britten wrote his second quartet at the 250th anniversary of the death of Purcell, his lifelong source of inspiration. Mozart's KV 421 is sometimes called 'birth pain quartet': he composed it with the heavily pregnant, grieving Constanze in the room next to it.

» Lees verder

Sara Bitlloch viool
Donald Grant viool
Martin Saving altviool
Marie Bitlloch cello

Mozart Strijkkwartet KV 421
Britten Strijkkwartet nr.2
Beethoven Strijkkwartet op.130 met finale Grosse Fuge op.133