LR-Theaterserie1-035.jpg

Interview met

Bas van Dooren,

de nieuwe lichttechnicus van Theater aan het Vrijthof

Omdat Theater aan het Vrijthof door de corona crisis tijdelijk gesloten is, is de laatste fase van de verbouwing een maand naar voren geschoven. Hierdoor is er meer tijd voor deze verbouwing. Vorig jaar werd de akoestiek van de zaal verbeterd en nu wordt de akoestiek op het podium geoptimaliseerd. 

Bas van Dooren is de nieuwe lichttechnicus bij Theater aan het Vrijthof. Hij licht de verbouwing toe: “De verbouwing betekent concreet dat de akoestiek van zowel het podium en de zaal volledig wordt geüpgraded zodat er als het ware één grote ruimte ontstaat. De huidige barrières van lichtbruggen en manteaus verdwijnen voor een optimale reflectie van het geluid naar het publiek.

De opzet is dat als er een orkest op het podium in de klankkamer speelt, het geluid volledig geprojecteerd worden zonder dat er obstakels zoals een portaalbrug en manteaus in de weg hangen en staan. Daarom krijgen we een nieuwe portaalbrug en wordt de oude verwijderd, want deze oude portaalbrug kon niet voldoende omhoog getrokken worden. De brug bleef altijd in het zicht en vormde daarmee een belemmering voor de akoestiek.
Nu vraagt u zich wellicht af: “wat is een portaalbrug”? Een portaalbrug is een lichtbrug die tevens wordt gebruikt om de grootte van het toneelbeeld te bepalen. Dus de hoogte van het toneelbeeld wordt bepaald door de hoogte van de portaalbrug.  Het publiek ziet vanuit de zaal alleen het zwarte vlak aan de bovenkant van het toneel, geen ‘brug’ dus.

Ook de manteaus (dit zijn de afstoppingen links en rechts op het podium) konden niet ver genoeg naar buiten worden geplaatst, waardoor ze aan de zijkanten een barrière vormden voor projectie van het geluid richting de zaal. Ook deze worden dus vervangen. De manteaus bepalen in de breedte het toneelbeeld.

Komende week wordt de nieuwe flexibele portaalbrug gemonteerd, die vanuit de zaal niet zichtbaar is. Dat geldt ook voor de manteaus. Daar worden nu ladders onderin gemonteerd waarin de benodigde spots voor algemene theaterbelichting worden voorzien. Deze kunnen links en rechts buiten beeld gerold worden.

Het publiek zal door deze nieuwe manteaus en portaalbrug nog meer het gevoel krijgen dat podium en zaal bij elkaar worden getrokken en zo één grote ruimte vormen. De akoestiek wordt zo geoptimaliseerd hetgeen de beleving ten goede komt.

Bas verheugt zich als lichttechnicus op de ‘nieuwe situatie’ want hij mag zich bezighouden met de inkoop van nieuwe concertverlichting. Vroeger was de concertverlichting veelal wit. Tegenwoordig zijn er andere armaturen op de markt die voor veel meer sfeer zorgen. Het stellen van het licht zal veel meer computergestuurd gaan worden in plaats van handmatig. Waar voorheen nog gebruik werd gemaakt van kleurfilters die per spot handmatig moesten worden aangebracht om sfeer te bepalen, wordt in de toekomst gebruik gemaakt van energiezuinige ledverlichting die bestaat uit meerdere kleuren. Dit biedt meer mogelijkheden. Door het wisselen van kleuren of het verplaatsen van de lichtbundel in samenwerking met een optimale akoestiek wordt de theaterbeleving nog meer versterkt.”