Anastasia Safonova (piano)

Anastasia Safonova (piano)

De bejaarde Brahms somberde tijdens een wandeling met de jonge Mahler over de toekomst van de muziek. Het perspectief van de afglijdende tonaliteit stemde hem droef. Was dat negativisme terecht? In de twee decades voor WO I handhaafde de traditionele harmonie zich bijvoorbeeld in werken van Russische leerlingen van professor Vasily Safonov.

Rachmanov, Medtner en aanvankelijk ook Skrjabin borduurden voort op de tonaliteit. De drie skazki (sprookjes) van Medtner, die Anastasia Safonova op poëtische wijze vertolkt, getuigen van standvastigheid aan het het romantische erfgoed. Skrjabin zocht later naar verbinding tussen spirituele en materiële werelden en verliet daarbij de gebaande paden. Tegelijkertijd vonden Debussy en Ravel nieuwe toonstelsels. De pianiste brengt een programma dat behoorlijk de diepte in gaat. Niet zomaar een recital! 

K

Dit concert is onderdeel van de serie de Zondagklassiekers.

Werken van Skrjabin, Medtner, Debussy en Ravel

Anastasia Safonova (piano) Anastasia Safonova (piano) Anastasia Safonova (piano)

FOTOGRAFIE

Marco Borggreve