In de schaduw van monumentale, gotische kathedralen onderging Europa’s muzieklandschap in de hoge middeleeuwen een ingrijpende transformatie met het ontstaan van de meerstemmigheid.
Dankzij toonmeesters als Leoninus en Perotinus, en dichters als Adam de Saint-Victor en Pierre Abélard, werd de Notre-Dame in Parijs de bakermat van de polyfonie. De mysterieuze, soms bevreemdende maar bloedmooie composities van deze pioniers zitten de kristallen stemmen van Discantus als gegoten.
In samenwerking met Organisatie Oude Muziek.
Onze Lieve Vrouwe Basiliek
Zet op wensenlijst
PROGRAMMA
Pierre Abélard 1079-1142
Epithalamica
Da Marie tympanum
O quanta qualia
Petrus Venerabilis ca. 1092-1094
Ave stella matutina
Orbis totus unda lotus
Leoninus ca. 1150-ca. 1201
Benedicamus Domino
Perotinus ca. 1200
Beata viscera
Vide prophetie
Philippe le Chancelier ca. 1160/70-1236
Cum sit omnis caro
Anoniem
Urbs beata Ierusalem
Sanctificavit Dominus tabernaculum
Rex Salomon fecit templum
Hodie Christus natus est
Ecce mundi gaudium
Vite lucina Maria
Kyrie Qui passurus advenisti
Alleluia V/Angelus domini
Hec dies leticie / Hec dies
Propter veritatem
Veri floris sub figura
Virgo viget / Castrum pudicicie / Flos filius
Plus bele / Quant revient / L'autrier / Flos filius
Custodi nos Domine
MUZIKALE LEIDING
Brigitte Lesne
zang en handklokken
Cécile Banquey, Christel Boiron, Maud Haering, Lucie Jolivet, Caroline Magalhaes, Catherine Sergent
FotoGRAFIE
Juan March