NTGent

The Sorrows of Belgium I: Congo

NTGent-The-Sorrow-of-Belgium-Michiel-Devijver-HR.jpg

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Respectievelijk: de exploitatie van Congo onder Leopold II in Black, de collaboratie met de Duitse bezetter tijdens Wereldoorlog II in Yellow en de terroristische aanslagen in ‘hellhole’ Brussel in Red.

'Een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein.'
 

Met deze historische feiten als uitgangspunt wordt een portret in drie delen geschetst waarin een politieke agenda telkens opnieuw de aanleiding levert voor menselijk leed, waarin het surrealisme nooit ver weg is en waarin een klein land zich staande probeert te houden tussen rote internationale mogendheden: soms op sluwe wijze, maar veel vaker op een krampachtige manier… Welkom in het politieke centrum van Europa!

Als inspiratiebron voor Black, het eerste deel van The Sorrows of Belgium over Congo, dient een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, ‘the Black Livingstone’ genaamd. Sheppard reisde in  februari 1890 vanuit New York via Londen naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley – beide mannen zijn nog prille twintigers op dat moment – begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Anders dan Lapsley, die fysiek aan deze missie ten onder zal gaan, trekt Sheppard zich goed uit de slag, tot het geld van de kerk op is en hij moet terugkeren naar Amerika voor nieuwe fondsen. Bij die terugkeer spaart hij zijn kritiek op de wantoestanden in Congo niet, en is hij een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt en reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. Hij schuwde daarbij het dramatische effect niet en stelde kunst- en gebruiksvoorwerpen ten toon, inspelend op de hang naar exotiek bij de doorsnee westerling. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.
 

14.05.2019 The Sorrow of Belgium (c) Michiel Devijver2.jpg QUOTE DE MORGEN.jpg QUOTE hET NIEUWSBLAD.jpg QUOTE DE STANDAARD.jpg
di 14 mei 2019
Theater aan het Vrijthof:
Papyruszaal
20:00 - 22:10
Inleiding 19:00
Prijs € 24
Toneel / Theater
Tickets
T

'Het toneelstuk ‘Black’ is een welkome mep in het witte gezicht' - Trouw

ZIE OOK
ntgent.be

 

Recensies

Trouw 
Knack focus

 

 

 

Luk Perceval in De Standaard: 'Dat unieke Belgische gevoel van schaamte'
"De afgelopen twintig jaar heb ik als gastarbeider in het buitenland vertoefd. Sinds kort ben ik weer in België komen wonen, ik wilde bij mijn familie zijn. Sinds kort weet ik weer hoe het voelt om Belg te zijn. Dat unieke gevoel van schaamte, een gevoel dat diepgeworteld zit in de Belg. En als zelfs onze eerste Belg, le roi lui-même, zich niet wil/kan/mag excuseren, dan wil ik dat doen, en ik hoop met mij vele Belgen. Mijn hoogstpersoonlijke en welgemeende excuses aan het hele Afrikaanse continent. Bow."

Lees het hele artikel

Tekst 
Steven Heene, Luk Perceval 

Regie 
Luk Perceval 
Spel 
Chris Thys, Peter Seynaeve, Tom De Wispelaere, Andie Dushime, Yolanda Mpélé, Aminata Demba, Nganji Mutiri, Frank Focketyn
Fotografie
Michiel Devijver, Robert Lebeck