Rutkay Özpinar | Claudia Karapanou & Tatiana Koleva | Marne van Opstal
Danskerk | Dansen over grenzen
Dansen zijn zowel geworteld in landen en culturen als getekend door verplaatsing en ontworteling.
Een goed voorbeeld is de reis van de dansstijl die in India begon en die we nu als flamenco kennen. Als een eerbetoon aan de jubilerende Flamenco Biënnale Nederland presenteert de Nederlandse Dansdagen de première van Wood Nymphs, uitgevoerd door Claudia Karapanou (dans) en Tatiana Koleva (marimba/percussie). Daarnaast neemt Rutkay Özpinar je mee op een reis langs drie verschillende werken van hem waarin gewisseld wordt tussen culturen en dansstijlen. Het programma wordt afgesloten door een duet van Marne van Opstal voor Ukrainian International Ballet.
PROGRAMMA
Wood Nymphs
Claudia Karapanou en Tatiana Koleva
In Wood Nymphs ontmoeten twee fascinerende muziekculturen elkaar in hun oneindige rijke ritmische variatie: Flamenco en de wereld van Balkan-ritmes. De handen van percussionist/marimba speler Tatiana Koleva en de voeten van flamenco danseres Claudia Karapanou gaan een klinkende battle aan. Een spiksplinternieuw project van de Flamenco Biënnale onder artistieke leiding van de befaamde Bulgaars-Nederlandse componiste Tatiana Koleva. De choreografie van Claudia Karapanou is gemaakt op de muzikale compositie Soleá van Florian Magnus Maier, speciaal gecomponeerd voor marimba-fenomeen Tatiana Koleva.
Aphorisms
Rutkay Özpinar
Voor de solo Aphorisms raakte Rutkay geïnspireerd door zijn wervelende gedachten die constant opduiken. Wat zijn de boodschappen achter deze gedachten? En is er een manier om hier in grip op te hebben? In dit werk presenteert Rutkay zijn unieke bewegingstaal waar hij jaren aan heeft gewerkt. Door het mengen van moderne dans, klassiek ballet, Turkse volksdans en hip-hop bracht hij een nieuwe taal tot leven, vol isolaties, golvende beweging, dynamiek en expressie. Deze solo is voor een festival in New York gemaakt en sindsdien vrijwel nooit meer opgevoerd. Een unieke kans om deze solo te bekijken van dichtbij te ervaren.
Nieuw werk
Rutkay Özpinar
Het tweede onderdeel van dit drieluik is een nieuw werk dat Rutkay onlangs gemaakt heeft voor de bevriende danseres Barbara D’Agostino, die aan dans de kracht ontleende om haar leukemie het hoofd te bieden.
His
Rutkay Özpinar
Eén van de Turkse/Midden-Oosterse volksdansstijlen waar Rutkay zich op heeft gericht is buikdans. In His ('gevoel' in het Turks) zal hij de grenzen tussen mannelijk- en vrouwelijkheid verbreken en opgaan in zijn sensualiteit. Hiermee viert hij zijn lichaam als danser. De strakke articulaties en golvende bewegingen tonen hoe gedetailleerd het lichaam kan bewegen.
Present
Marne van Opstal
Het programma wordt afgesloten met het duet Present van de internationaal gelauwerde (en uit Limburg afkomstige) choreograaf Marne van Opstal. Hij maakte het werk eerder dit jaar op uitnodiging van het in Nederland gevestigde Ukrainian International Ballet. Dit gezelschap is een baken van culturele veerkracht en artistiek verzet, en biedt een platform aan Oekraïense dansers die over de hele wereld verspreid zijn geraakt.
In Present nodigt Van Opstal het publiek uit om binnen te stappen in een wereld van het nu; een verkenning van realiteit, belichaamd in een intens samenspel met het bewustzijn van twee uitzonderlijke dansers. Hun bewegingen, emoties en interacties weven een levendig tapijt van het hier en nu, waarin de toeschouwer wordt uitgedaagd stil te staan bij de eigen aanwezigheid. Het duet wordt gedanst door Vladyslava Kovalenko en Vladyslav Detiuchenko. Laatstgenoemde stond vorig jaar al op het podium van de Danskerk met zijn eigen duet.
FOTOGRAFIE Hans Gerritsen (His)