‘Veel theatermakers zien humor als glijmiddel voor inhoud, maar ik denk dat humor een vorm van inhoud is. Een manier om in de wereld te staan. Humor heeft de kracht om ons uit elkaar te drijven, maar even goed om ons samen te brengen.’ - Rebekka de Wit
Als het écht crisis wordt, kun je twee dingen doen: een pistool kopen, óf een hechte
gemeenschap vormen. En laat daar nu net het schoentje behoorlijk wringen, want dat laatste is hondsmoeilijk, vervelend en een hele hoop gezeik. Daarom presenteert Bureau Vergezicht na De zaak Shell en Beste Mensen: Een stukje naar de mensen toe.
Een stand-up show in tijden van crisis
In deze solo zet Rebekka de Wit op even geestige als tragische wijze uiteen waarom het haar niet lukt een gemeenschap te vormen met de mensen om zich heen. Tegelijkertijd is de voorstelling ook een oprechte poging dit wel te proberen. Iets van gemeenschap. Uitgerekend in het theater, de enige plek op aarde waar nog geen scherm met reclame hangt, waar de telefoon nog op vliegtuigstand moet, spreekt Rebekka de Wit een hartig woordje met het publiek en met zichzelf over hoe we gaan voorkomen dat we straks allemaal alleen in onze keldertjes zitten - met een pistool in de ene hand en een voordeelpak wc-rollen in de andere.
Over Bureau Vergezicht
Bureau Vergezicht is het theatergezelschap van artistiek leider Anoek Nuyens en makers Erik Whien en Rebekka de Wit. Bureau Vergezicht maakt onderzoekende en meeslepende verhalen over macht, klimaat en gedeelde verantwoordelijkheid. Het gezelschap onderzoekt de rol die kunstenaars kunnen spelen in een wereld waar de klimaatcrisis aan de hand is en zet burgers, multinationals en politiek aan tot denken.
AINSI theater
Zet op wensenlijst
“In stand-up show over de klimaatcrisis geeft Rebekka de Wit haar publiek een magisch cadeautje (...) Gaandeweg laat ze je beseffen hoe kostbaar het leven is.”
★★★★
NRC
“De Wit biedt met haar woorden in deze ontwrichtende tijden toch een zekere troost (..) Ze is overtuigend als komiek en roept veelal hilarische beelden op.”
★★★★
de Volkskrant
“De Wit legt met haar droogkomische grappen de vinger feilloos op de zere plek (...) Ze onderzoekt onze worsteling met verbinding in een versnipperde wereld met droogkomische humor en scherpe observaties.”
Het Parool
“De Wit speelt klein en ingetogen, en juist in die terughoudendheid en subtiliteit is ze op momenten vlijmscherp en grappig.”
Theaterkrant - Keuze van de criticus




Tekst & spel Rebekka de Wit
Regie Erik Whien
Scenografie Janne Sterke
Muziek Christiaan Verbeek
Artistiek advies Anoek Nuyens
Dramaturgie Goya van den Berg
Producenten Bureau Vergezicht en Theater Rotterdam
Beeld Jip van den Toorn
Fotografie Mark Bolk




