120135497_10158737587036425_3134273778442674427_o.jpg

Interview met Frank Nelissen, slagwerker bij philharmonie zuidnederland

MAASTRICHT, 23 september 2020 - philharmonie zuidnederland staat aanstaande vrijdag voor het eerst dit seizoen weer op het podium met een serieconcert. Chaos reflecteert op de afgelopen crisistijd. 

De repetities lagen een tijd stil, geen concerten, geen duidelijke vooruitzichten, kortom: ‘chaos’. Hoe was dit voor jou?

‘Net na een repetitie werd bekend gemaakt dat alle concerten werden gecanceld en er voorlopig geen repetities zouden plaatsvinden. In het begin dachten we natuurlijk allemaal dat het maar een paar weken zou duren en we snel weer zouden kunnen beginnen. Maar al gauw werd duidelijk dat het toch wat langer zou zijn voordat we weer konden spelen en dus ging het orkest op zoek naar andere manieren om toch nog muziek bij de mensen te kunnen brengen. Er kwamen online initiatieven, zoals ‘#philgood’ (muziek is feelgood of: #philgood, zie philharmoniezuidnederland.nl/philgood). Maar we zijn allemaal musicus geworden omdat we willen spélen, dus dat misten we enorm. Het hele seizoen ben je bezig met repeteren en zit je op het podium en opeens houdt alles op. Dat is heel gek. Even een korte pauze, extra tijd om te studeren, is best lekker en die online initiatieven zijn ook heel leuk, maar uiteindelijk wil je het liefst gewoon op dat podium zitten, samen muziek maken, samen spelen!’

'Uiteindelijk wil je het liefst gewoon op dat podium zitten, samen muziek maken, samen spelen!'


Hoe is het om nu weer - met minder musici tegelijk en met meer onderlinge afstand - te repeteren en spelen? 
‘Het is apart, we zitten verder van elkaar af, en we moeten nog beter naar elkaar luisteren. Bovendien zijn ook de maatregelen natuurlijk wennen. We hebben mondkapjes op voordat we het podium opgaan, we mogen niet van onze stoel af, iedereen heeft zijn eigen plekje. Maar het feit dat we weer op het podium zitten, maakt veel goed!’

Hoe sta je tegenover dit nieuwe, bijzondere seizoen?
'Alles is anders. Er passen minder mensen op het podium, dus we werken met kleinere bezettingen en dan speel je ander repertoire. Soms zullen ze, bij een kleinere bezetting, ervoor kiezen om minder slagwerk te gebruiken. Ik krijg misschien een rustiger seizoen… Het wordt hoe dan ook spannend. We zullen zien hoe het komende seizoen gaat lopen.' 

En dan is er vrijdag ook nog een wereldpremière: Independence, wat is dat voor stuk?
‘Dat is een heel bijzonder stuk. Het is voor 1,5 meter orkest geschreven. Naar mijn idee verklankt het de chaos én de stilte van de afgelopen tijd. Het is een echte beleving om dat te horen.’

Zijn er concerten of bijzondere evenementen waar je naar uitkijkt? 
‘Over twee weken spelen we de Vierde Symfonie van Gustav Mahler. Ik ben een enorme Mahlerfan, dus daar kijk ik heel erg naar uit. Ik had niet gedacht dat het mogelijk zou zijn dit seizoen. Mahler schreef voornamelijk voor grote orkestbezettingen, maar de 4de symfonie is gelukkig ‘de kleinste’ en dus is het mogelijk om deze ook nu te spelen. En aan het einde van het seizoen, in april, spelen we Sheherazade van Rimski-Korsakov, dat is voor slagwerk een heel interessant stuk! Ook daar heb ik veel zin in.'

Wil je Frank en de philharmonie zuidnederland zien en horen? Dat kan aanstaande vrijdag. Net als Frank een Mahlerfan? Boek dan hier tickets voor 10 oktober 2020. Benieuwd naar Franks kunsten in Sheherazade? Klik hier.

 

Wie is Frank Nelissen? 
Frank is geboren en getogen in Baarlo. Hij begon op achtjarige leeftijd met slagwerk spelen en studeerde aan de conservatoria van Amsterdam en Maastricht. Sinds 2017 is hij slagwerker bij philharmonie zuidnederland en speelt hij niet alleen concerten maar zet hij zich ook actief in op het gebied van educatie. Daarnaast maakt hij digitale inleidingen over concerten van het orkest.