De Karolingische Orpheus
Per-Sonat

Zoals Orpheus’ welbespraaktheid Eurydice kon redden uit het schimmenrijk, zo bezit ook meerstemmige muziek een onwereldse kracht. Het wonder van de samenklank krijgt een mythische dimensie toegedicht in het negende-eeuwse traktaat Musica Enchiriadis: de vroegste getuige van een polyfone praktijk.
De specialisten van Per-Sonat presenteren een programma dat van een Karolingische Orpheus had kunnen zijn, met organa (vroege meerstemmige zang) uit het Winchester Troparium en klaagzangen die de troost tussen de noten vandaan wrikken. Per-Sonat is gespecialiseerd in muziek uit de middeleeuwen en de vroege renaissance. Het ensemble richt zich enerzijds op een wetenschappelijke interpretatie en anderzijds op een spannende en vitale presentatie van middeleeuwse teksten.
In samenwerking met Organisatie Oude Muziek.
Muzikale leiding en zang
Sabine Lutzenberger
Zang
Christine Mothes, Sarah Mariko Newman
Romeinse harp, lier, zang
Hanna Marti
Karolingische cythara, citole, zang
Marc Lewon
Foto
Martin Tursic



