Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag die niet bij deze ‘veelgestelde vragen’ staat? Geen probleem! Neem contact op met de UITbalie via 043 350 55 55.

Kan ik mijn eigen plaatsen kiezen?
U kunt bij zalen met genummerde plaatsen bijna altijd uw eigen plaatsen kiezen. Als u de voorstelling die u wilt bestellen op onze website heeft gevonden, staat er rechts in het scherm een knop met ‘Tickets’. Als u hierop klikt, verschijnt er bij 'geplaceerde' voorstellingen een zaalplattegrond, waar u uw stoelen kunt selecteren. Voorstellingen op externe locaties, zoals de Sint Janskerk, Cellebroederskapel en Kumulus zijn niet geplaceerd. Bij deze voorstellingen kunt u alleen het aantal stoelen selecteren.

Waarom kan ik tijdens de online bestelling bij het kiezen van mijn stoelen geen losse stoelen vrijlaten?
Om te voorkomen dat er losse stoelen overblijven is dit niet mogelijk. Ons systeem is zo ingericht dat zoveel mogelijk mensen de voorstelling kunnen bezoeken. Kunt u hierdoor niet de stoel boeken die u wenst en is er geen andere keuze beschikbaar, neem dan contact op met de UITbalie op 043 350 55 55 of via [email protected].

Hoe bestel ik rolstoelplaatsen?
Rolstoelplaatsen kunt u niet via de website bestellen. Dit kan alleen telefonisch of bij onze kassa. In verband met de ruimte, kan er gevraagd worden naar de afmetingen van de rolstoel. Wij verzoeken u deze afmetingen bij de hand te houden. Alle zalen in Theater aan het Vrijthof en AINSI zijn rolstoeltoegankelijk. Zalen bij externe locaties soms niet.

De begeleider kan op vertoon van de officiële OV-begeleiderspas gratis met de rolstoelbezoeker mee. Indien u om een andere reden niet in staat bent om zelfstandig naar het theater te komen en u bent in het bezit van een officiële OV-begeleiderspas, dan kunt u aanspraak maken op een vrijkaart voor uw begeleider. Neemt u hiervoor contact op met de UITbalie op 043 350 55 55 of via [email protected].

Onze stoelnummers volgen elkaar niet op, zitten we wel naast elkaar?
Om de toegangsstromen in het theater te bevorderen is de Papyruszaal verdeeld in een even (rechts) en oneven (links) gedeelte. Heeft u bijvoorbeeld zaal links rij 1 stoel 1 en 3, dan zit u naast elkaar.

Kan ik via de website per bestelling meerdere voorstellingen kiezen?
Dat is mogelijk. Nadat u bij een voorstelling uw tickets en plaatsen heeft gekozen, kunt u in stap twee van het bestelproces (Betaal- en afleverwijze) op de knop ‘Winkel verder’ klikken. Vervolgens kunt u tickets voor een andere voorstelling kiezen. Deze worden toegevoegd aan uw winkelmandje bij de tickets van de andere voorstelling(en).

Ik wil zowel tickets voor volwassenen als voor kinderen bestellen, kan dat? 
Als u bij de gewenste voorstelling op ‘Tickets’ klikt, kunt u uw plaatsen selecteren. In het pop-upscherm kiest u vervolgens voor elke stoel welk ‘type’ tickets u wenst. Selecteer hier ‘Regulier’ voor volwassenen en ‘Kind’ voor kinderen. Voor de andere, niet geplaceerde, zalen kunt u heel eenvoudig aangeven hoeveel tickets u voor de normale prijs en hoeveel tickets u voor een andere prijs wilt bestellen.

Ik wil een kinderkaartje kopen. Wordt er een leeftijdsgrens gehanteerd?
Voor kinderen t/m 14 jaar hanteren wij een kinderprijs bij familie- en jeugdvoorstellingen. Deze prijs varieert per voorstelling.

Ik ben vergeten de kinderprijs aan te klikken. Wat moet ik doen?
Zolang u de bestelling niet heeft afgerond, kunt u teruggaan naar stap 1 van het bestelproces: Tickets- en plaatskeuze. Hier verwijdert u de stoel die het verkeerde prijstype heeft en selecteert u de stoel vervolgens opnieuw. U kiest in het pop-up scherm nu voor het prijstype ‘Kind’.

Als u de bestelling al heeft afgerond, dan kunt u uw keuze niet meer wijzigen. U heeft de tickets namelijk al gekocht en uw aankoop is direct verwerkt in ons kassasysteem. In dit geval kunt u contact opnemen met de UITbalie via 043 350 55 55 of [email protected] om de tickets om te boeken naar een andere prijssoort.

Hoe betaal ik mijn internetbestelling?
Betalen kan via iDEAL, Creditcard, Bancontact, Nationale Kunst & Cultuur Cadeaukaart, Podium Cadeaukaart, VVV Cadeaukaart, de Geniet Later VOUCHER of uw restitutietegoed.

Hoe betaal ik in het theater?
We waarderen het wanneer u in ons theater zoveel mogelijk contactloos betaalt met een betaalpas of telefoon. Contactloos betalen heeft een positief effect op de wachtrijen en de snelheid van onze service.

Kan ik Cadeaukaarten/Theaterbonnen gebruiken bij een internetbestelling?
Wij accepteren de Nationale Kunst & Cultuur Cadeaukaart, Podium Cadeaukaart en VVV Cadeaukaart online. U kunt met deze tickets betalen door in het betaalscherm de gewenste betaalmethode te selecteren. Papieren theaterbonnen kunt u niet gebruiken bij een online bestelling. U kunt deze wel gebruiken aan de UITbalie in het theater.

Hoe kan ik online mijn Podium Cadeaukaart verzilveren?
U kunt de Podium Cadeaukaart direct via onze website verzilveren. Kies de voorstelling waar u tickets voor wilt kopen. Kies voor online betalen en klik in het bestelproces bij stap 4 ‘Betaling’ op ‘Bevestig’ nadat u uw bestelgegevens heeft gecontroleerd. Vervolgens selecteert u ‘Podium Cadeaukaart’ bij de betalingsmethodes.

Er wordt vervolgens gevraagd naar 2 codes: het kaartnummer en de PIN/veiligheidscode. De eerste staat duidelijk zichtbaar op de achterkant van de kaart, de andere staat verhuld achter een grijs kraslaagje. Vervolgens klikt u op ‘Cadeaukaart verzilveren’. Indien u nog een bedrag dient bij te betalen, kunt u dat gewoon via iDEAL, creditcard of Bancontact doen. Het is ook mogelijk om meerdere cadeaukaarten te gebruiken.

Ik heb een Geniet later voucher. Hoe kan ik deze gebruiken?
De code die vermeld staat op uw voucher kunt u verzilveren via onze website of direct aan de UITbalie. Als u tickets koopt via onze website, voert u de vouchercode in bij ‘Kies betaal- en afleverwijze’ in het veld  ‘Gebruik tegoedcode’. 

U hoeft het bedrag niet in één keer te besteden. Het actuele (rest)saldo en de verloopdatum van uw voucher kunt u zien in uw online account of opvragen bij de UITbalie via 043 350 55 55 of [email protected].

Hoe krijg ik de gekochte tickets in mijn bezit?
Dat is afhankelijk van de afleverwijze die u selecteert bij ‘Levering’ onder ‘Betaal- en afleverwijze’. Als u kiest voor e-tickets, krijgt u de tickets direct via een link in een e-mail in pdf-vorm toegezonden. Voor e-tickets betaalt u geen transactiekosten.

Als u kiest voor de aflevermethode post, krijgt u de tickets thuisgestuurd. In dit geval brengen wij (ongeacht het aantal plaatsen) eenmalig € 3 transactiekosten in rekening. U ontvangt uw tickets binnen 8 werkdagen. Vindt de voorstelling plaats binnen 7 dagen? Dan is verzenden via post niet meer mogelijk. U kunt in dit geval kiezen voor levermethode ‘tickets afhalen aan de kassa’. De tickets liggen dan op de dag van de voorstelling voor u klaar aan de UITbalie. hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Als u tijdens het bestellen van uw tickets een account aanmaakt, of al een account heeft bij Theater aan het Vrijthof, dan kunt u uw tickets ook inzien en downloaden in de online omgeving van Theater aan het Vrijthof. Om in uw online omgeving te komen klikt u op het ‘poppetje’ in het menu van de website.

Wat betekent 'Portemonneeloze pauze'?
Vanaf theaterseizoen 2022-2023 is in ons theater bij veel voorstellingen de ‘portemonneeloze pauze’ van toepassing. Dit betekent dat bij de toegangsprijs voor een voorstelling een consumptie is inbegrepen. Dit is een drankje (koffie, thee, pils, fris, wijn) in de pauze. Indien er geen pauze is, dan bieden wij u het drankje na afloop van de voorstelling aan. Het betreft alle voorstellingen behalve de reeds doorgeschoven voorstellingen van vorig seizoen en de voorstellingen tijdens de festivals Musica Sacra Maastricht en Nederlandse Dansdagen. 
 
Bij de familie- en jeugdvoorstellingen zetten we in de pauze of na afloop een (feestelijk) drankje voor de kinderen klaar en is er voor de ouders koffie en thee.
 
Als de ‘portemonneeloze pauze’ bij een voorstelling van toepassing is, staat dit op uw ticket vermeld en in de servicemail die u ontvangt voorafgaand aan de voorstelling.

Wat zijn de voordelen van een account bij Theater aan het Vrijthof?
Met een account bij Theater aan het Vrijthof kunt u te allen tijde uw bestellingen inzien en uw tickets bekijken en downloaden. Daarnaast is het mogelijk om eenvoudig uw gegevens in te zien en te wijzigen. U kunt ook een wensenlijst samenstellen met voorstellingen die u graag wilt zien. Heeft u tegoeden, zoals de Geniet Later voucher of een restitutietegoed? Dan kunt u deze via uw account verzilveren. U kunt een account aanmaken door op de homepage op het ‘poppetje’ in het menu te klikken en te kiezen voor ‘nieuw account’.

Ik ben mijn tickets verloren/vergeten. Wat nu?
Mocht u uw entreebewijzen zijn verloren of vergeten, dan verstrekken wij duplicaattickets. Neem hiervoor contact op met de UITbalie via 043 350 55 55 of [email protected]. Als u online tickets heeft besteld en een account heeft bij Theater aan het Vrijthof, dan kunt u uw tickets opnieuw downloaden in de online omgeving van het theater. Om in uw online omgeving te komen klikt u op het ‘poppetje’ in het menu op de website.

Ik heb al een account, op welk moment tijdens het bestelproces moet ik inloggen?
Als u in uw winkelmandje op ‘volgende’ klikt, dan komt u in stap 3 van het bestelproces: Identificatie. Hier kunt u inloggen, een nieuw account aanmaken, of doorgaan zonder account. Uw gegevens zullen na het inloggen in de online omgeving zichtbaar worden.

De betaling met creditcard lukt niet.
Controleer de naam die op de creditcard staat, het kaartnummer, de vervaldatum van de creditcard en de CVC-code (de laatste drie cijfers op de achterkant van uw creditcard). Deze gegevens worden niet bewaard en alleen voor deze betaling gebruikt. Bij sommige banken is het invoeren van een pincode noodzakelijk om de transactie in gang te zetten. Lukt het nog niet, neem dan contact op met de UITbalie via 043 350 55 55 of [email protected], of met uw creditcardmaatschappij.

Wanneer wordt het geld van mijn rekening afgeschreven
Wanneer u met creditcard betaalt, wordt het bedrag van de aankoop van uw rekening afgeschreven zoals u dat met uw eigen bank heeft afgesproken. Met iDEAL wordt het bedrag vrijwel direct van uw bankrekening afgeschreven.

Kan ik mijn gekochte tickets terugbrengen?
Vanaf 1 september 2023 is er een nieuw ruil- en restitutiebeleid van toepassing. U kunt tot uiterlijk 24 uur vóór aanvang van de voorstelling uw tickets ruilen of retourneren*. We verzoeken u zo tijdig mogelijk te laten weten als u de tickets wenst te ruilen of te retourneren, zodat we de mogelijkheid hebben de tickets opnieuw te verkopen.

  • Ruilen kan kosteloos voor tickets voor een andere voorstelling, tenzij deze voorstelling duurder is. Dan dient u het verschil in prijs bij te betalen.
  • U kunt ook de waarde van uw ticket gratis laten omzetten naar een online restitutietegoed in uw ‘Mijn Theater’ omgeving. Het actuele (rest)saldo en de verloopdatum van uw tegoed kunt u zien in uw online account.
  • Liever uw geld terug? Dan betaalt u € 6 administratiekosten per ticket (tot een maximum van € 24 per transactie). Voor een abonnementhouder zijn dit € 3 administratiekosten per ticket (tot een maximum van € 12 per transactie).

*Let op: Tickets voor voorstellingen met een (Euregionale) busreis, de terrasarrangementen van André Rieu of in de reeks ‘Bij de Buren’ kunt u tot één maand voor de voorstellingsdatum retourneren.

Hoe kan ik mijn gekochte tickets ruilen of retourneren?
Indien u tickets wenst te ruilen of retourneren, kunt u het beste telefonisch of per mail contact met ons opnemen. Indien u tickets wilt ruilen of retourneren op een moment dat wij telefonisch niet bereikbaar zijn (bijvoorbeeld ’s avonds of op een zondagochtend), dan verzoeken wij u om ons te mailen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op. Het is niet mogelijk om tickets na afloop van een voorstelling te ruilen of retourneren.

Ik heb me ingeschreven op de wachtlijst van een voorstelling, wat nu?
Theater aan het Vrijthof werkt bij uitverkochte voorstellingen met wachtlijsten. Is de voorstelling waar u graag naar toe wilt uitverkocht, dan kunt u zich via de voorstellingspagina inschrijven op de wachtlijst van de voorstelling door op de knop ‘wachtlijst’ te klikken. Mocht het zo zijn dat er tickets vrijkomen, dan nemen wij telefonisch of per mail contact op met de personen op de wachtlijst, in volgorde van inschrijving.

Als we contact met u opnemen voor de vrijgekomen tickets, verzoeken we u om binnen 24 uur te laten weten of u de tickets wilt afnemen. Als u niet geïnteresseerd bent in de tickets of we ontvangen geen reactie binnen 24 uur, dan zullen wij de volgende persoon op de wachtlijst benaderen. Wij stellen het op prijs als u ons ook informeert wanneer u geen interesse meer heeft in de voorstelling.

Als er korter dan 48 uur voor aanvang van een voorstelling tickets vrijkomen, dan wordt de wachtlijst niet gebruikt en de personen op de wachtlijst worden ook niet meer gecontacteerd. Gezien de korte tijd voor aanvang van de voorstelling is dit helaas niet haalbaar. Als er korter dan 48 uur voor aanvang van de voorstelling tickets vrijkomen, zijn deze kaarten te koop via de website of bij de UITbalie. Houd dus altijd onze website in de gaten bij uitverkochte voorstellingen die binnen 48 uur plaatsvinden.

Waar bestel ik een serie-abonnement van Philzuid?
Uw serie-abonnement voor Philzuid koopt u hier.  

Waarom moet ik mijn adresgegevens achterlaten?
Uw adresgegevens zijn alleen verplicht als u ervoor kiest om uw tickets per post te ontvangen.

Kan ik ook telefonisch tickets reserveren?
Telefonisch reserveren is mogelijk tijdens openingstijden
Uw reservering blijft 10 dagen geldig. Heeft u uw reservering na 7 dagen nog niet bevestigd, dan ontvangt u een herinneringsmail. U heeft dan nog 3 dagen om de betaling te voldoen.